آموزش و توسعه مهارتهای اجتماعی

برقراری ارتباط یک مهارت است - 09370150244

آموزش و توسعه مهارتهای اجتماعی

برقراری ارتباط یک مهارت است - 09370150244

اشتباهات رایج در فرآیند آشنایی برای ازدواج (1)

يكشنبه, ۲۳ خرداد ۱۴۰۰، ۰۹:۰۵ ق.ظ

اشتباه 1 از 10 : سوالات کافی نمی پرسیم.

بسیاری از ما قبل از شروع یک ارتباط ، حتی به اندازه ی زمانی که می خواهیم یک دست لباس بخریم سؤال نمی پرسیم. با این اشت باه ما فرصت کشف چیزهایی را ازدست می دهیم، که دانستن آن می تواند درباره ی انتخاب شریک زندگی ما حیاتی باشد . به نظر می رسد نپرسیدن سؤالات کافی به چند دلیل باشد:

الف: پرسیدن سؤال جنب ههای عاشقانه ی ارتباط را مخدوش می سازد.

ما سؤال نمی پرسیم، چون می ترسیم ر ابطه ی عاشقانه ما از بین برود . پرسیدن سؤال فضای ارتباط را تبدیل به فضای یک مصاحبه م ی کند و ما نمی خواهیم که فضای عاشقانه را تبدیل به یک فضای مصاحبه ای کنیم . اما سؤال کردن شاید عاشقانه نباشد ، اما تنها راه هوشمندانه برای شناخت همسر آینده است.

ب: نمی خواهیم جواب سؤالهای خود را بدانیم.

برخی اوقات ما در فکر این هستیم که حتماً با فرد مقابل ازدواج کنیم و نمی خواهیم رابطه به پایان برسد، نمی خواهیم چیز بدی بشنویم ، به همین دلیل به طور ناخودآگاه تلاش می کنیم که سؤال نپرسیم . ممکن است بعد از مدتها کسی را یافته باشیم که به ما قول ازدواج داده باشد و می خواهیم سر انجامی بگیریم ؛ بنابراین از پرسیدن سؤالاتی که ممکن است این رابطه را خراب کند، پرهیز م یکنیم.

ج: می ترسیم متقابلاً از ما نیز همان سؤالات پرسیده شود.

وقتی از خود و زندگی خودمان راضی نیستیم یا از گذشته ی خود شرمسا ریم و یا با آن کنار نیامده ایم، زمانی که احساس گناه می کنیم و احساس خوبی نسبت به خودمان نداریم، به طرزی ناخود آگاه از پرسیدن سؤال طفره می رویم تا از ما نیز همان سؤالات پرسیده نشود . اگر فردی به این دلایل از پرسیدن سؤال طفره برود ، مورد مهمی است ؛ چرا که وقتی ما احساس عزت نفس و احترام به خود را از دست بدهیم احتمال ای ن که درگیر یک ازدواج ناموفق شویم، بسیار زیاد است.

د: نمی دانیم درباره ی چه موضوعاتی باید سؤال کنیم.

این یعنی این که ما از ازدواج تصویر روشنی نداریم و نمی دانیم در زندگی مشترک چه اموری از اهمیت برخوردار است که درباره ی آنها سؤال کنیم. به نظر می رسد افرادی که به این دلیل سؤال نمی پرسند، افرادی هستند که یا نیاز به آموزش جدی دارند و یا این که هنوز به پختگی کامل درباره ی ازدواج نرسیده اند. پرسیدن سؤال شاهراه شناخت دیگری است . هرچه اطلاعات ما درباره ی یک فرد بیشتر باشد، بهتر می توانیم درباره ی او تصمیم بگیری م و هرچه اطلاعات ما در مورد فردی اندک باشد، احتمال این که در رابطه با او عصبانی یا مأیوس شویم، بیشتر خواهد بود. یکی از مهمترین مسایل زمان آشنایی، سؤالاتی است که باید از فرد مقابل بپرسیم . پرسشنامه های زیادی در رابطه با این سؤالات در جهان فراهم شده است . از آنجا که سؤالات زمان آشنایی وابسته به فرهنگ است لازم است ، که از پرسشنامه هایی استفاده شود که با فرهنگ ما هماهنگ باشد . یکی از این پرسشنامه ها توسط آقای ابوالفضل شیرازی فراهم شده است که در نوع خود جامع است. این پرسشنامه یا راهنمای سؤالات ازدواج در قسمت پیوستها و منابع آمده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی