آموزش و توسعه مهارتهای اجتماعی

برقراری ارتباط یک مهارت است - 09370150244

آموزش و توسعه مهارتهای اجتماعی

برقراری ارتباط یک مهارت است - 09370150244

مهارتهای زندگی - خودآگاهی

چهارشنبه, ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۰۲:۱۰ ب.ظ

تماشای ویدئو در کانال آپارات

خودآگاهی  اولین مورد از دهگانه ی مهارتهای زندگی است .

به دو دلیل  این خود شناسی و خودآگاهی بسیار دارای اهمیت است .

1- مانند جدول ضرب برای ریاضیات و یا حروف الفبا برای ادبیات یک آموزش و نیاز پایه است که برای یادگیری  دیگر مهارتها به آن نیاز داریم .

2- فرض کنیدمطلع می شوید در قرعه کشی بانک برنده شده اید. بطور حتم درباره رنگ؟ مدل؟ کارخانه سازنده؟ قیمت؟ امکانات ؟ سرعت ؟ اندازه ماشین  و ... پرسش خواهید کرد.

ما در مورد هر چیز و هرکسی که با آن در تعامل هستیم اقدام به کسب اطلاعات می نماییم

اطلاعات صحیح  خیلی حائز اهمیت هستند ، در واقع تصمیمات ما حاصل :

 1- دریافت اطلاعات (آگاهی ) و 2 - پردازش اطلاعات(ارزیابی) هستند و چون خود" ما هم در بخش دریافت اطلاعات و هم در بخش پردازش همیشه به عنوان عنصر ثابت ، نقش مسلم و موثر ایفا می نماییم ، دانایی ما درباره خدومان بسیار مهم می باشد. آگهی از ظرفیت ها و تواناییها و همین طور ایرادات و محدودیت هایمان، بطور مثال آگاهی ما از عدم توانایی در پرواز، از پریدن ما از ارتفاع بلند به این امید که به زمین نخواهیم افتاد جلوگیری می نماید .

یکی از علل اضطراب افراد فاصله ای است که میان  خود واقعی ما ( کسی که هستیم) با خودآرمانی ( کسیکه آرزو می کنیم باشیم یا می توانیم باشیم و یا از خودمان انتظار داریم باشیم)وجود دارد  .  خودآگاهی این فاصله را به حداقل و حتی صفر می رساند و  منابع کنترل ما را درونی می سازد. و هر آنچه در خصوص مشکلات عزت نفس  اعتماد به نفس ومشکلات در تصمیم گیری و برقراری ارتباط میتواند برای ما مشکل ساز باشد را حل خواهد کرد.

حال  که  ما از موهبت زندگی برخوردار شده ایم و این خود در اختیار ماست ، با شناخت هر چه بیشتر آن میتوانیم کنترل اوضاع را به دست بگیریم ، خودآگاهی آن کیمیایی است که  اراده را پولادین می نماید.

 حال سوال طلایی این است: من کیستم؟ و رسیدن پاسخ این سوال که  از طلا نیز  گرانبها تر است  از مسیر خودآگاهی می گذرد.

خود آگاهی به این معناست که چگونه به خود نگاه می کنیم و براساس این نگاه، چه احساسی پیدا می کنیم.  انطباق بیشتر این نگاه یعنی تصور ما از خودمان  با کسی که واقعا هستیم ،به  کاهش تعارضات ما و در نتیجه رضایتمندی ما از از زندگی منجر خواهد شد.

خود آگاهی دارای 5 محور می باشد:

1. شناخت ویژگی ها و صفات خود

2. شناخت توانائی ها، استعدادهای خود

3. تصویر واقع بینانه از خودمان

 تمرین : هفت خط درباره خودتان بنویسید و خودتان را معرفی کنید برای دوستانتان ارسال کرده  و بپرسید این متن درباره چه کسی است؟

4. شناخت افکار، باورها

 تمرین : در این تمرین هفت باور و اعتقاد خودتان را  بنویسید برای این تمرین می توانید  به این سوال جواب دهید  : عزیزترین فرد در زندگی شما ( فرزند ، پدر ، مادر ، همسر ، دوست صمیمی ) اگر چه کند دیگر در زندگی شما جایی نخواهد داشت، در واقع خط قرمزهای شما کدامند؟

5. احساس رضایت مندی و نارضایتی از خود و زندگی

 تمرین : هفت مورد رضایتمندی و  و هفت مورد نارضایتی خود را  از زندگی بنویسید.

 تمرین مراقبه : برای کسب و بهبود مهارت خود آگاهی  مراقبه ای را به صورت ذیل انجام دهید

برای انجام این تمرین چشمان خود را بسته و در حالت آرامش قرار بگیرید.

هفت بار نفس عمیق بکشید و پس از آن سعی کنید یک اتفاق از روز قبل را بخاطر آورید و تصویر آن را تجسم کرده و نظاره کنید ، هفت روز به عقب برگردید و برای هر روز یک اتفاق را مرور کنید ، پس از روز هفتم ، هفت نفس عمیق بکشید و به مراقبه پایان دهید.

 

ارتباط ما با خود و دنیای اطرافم نقش مهمی در آرامش و رضایتمندی ما از زندگی خواهد داشت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی