آموزش و توسعه مهارتهای اجتماعی

برقراری ارتباط یک مهارت است - 09370150244

آموزش و توسعه مهارتهای اجتماعی

برقراری ارتباط یک مهارت است - 09370150244

مهارتهای زندگی - ارتباط بین فردی - ارتباط موثر

يكشنبه, ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۰۷:۰۹ ب.ظ

تماشای ویدئو در آپارات

ارتباط یکی از ابزارهای  انکار ناشدنی ه مورد نیاز انسانه ، به عبارت دیگه می تونیم از ارتباط به  عنوان یک  نیاز  یاد نکنیم و اینطور بگیم که  درواقع ابزاری است که برای برطرف کردن نیازهامون ازش استفاده میکنیم  ، و مهارت ارتباطی در واقع اکتساب و به دست آوردن این ابزارها و یادگیریه چگونگی استفاده از آنهاست و یا میتوانیم ارتباط رو به یک زیرساخت مثل جاده و یا ریل راه آهن تشبیه کنم و ابزارهای ارتباطی رو به وسایل نقلیه و مهارت ارتباطی رو به یادگیریه نحوه استفاده از وسایل نقیله و شناخت اون  زیرساخت ها که  ما در مهارتهای سوم و چهارم یعنی  روابط بین فردی و ارتباط موثر ،  همین ابزارها رو معرفی و چگونگی استفاده از آنها را بطور خلاصه بررسی میکنیم.

انسان در بدو تولد ابتدایی ترین ابزار ارتباطی مثل گریه کردن رو در اختیار دارد که برای رساندن پیام و درخواست نیازهاش به مراقبین اولیه از آن استفاده می کنه که البته برای بقای انسان هم ضروروی است .

برقراری روابطی پایدار و قابل اعتماد  ، نیاز به امنیت و صمیمیت مارا برطرف می کند که  میتوانیم  به تاثیر یک ارتباط سالم در شکل گیری دلبستگی کودک اشاره کنیم  که در حوزه فرزند پروری برآن تاکید نموده  و از والدین می خواهیم که بخصوص در دوره حساس شکل گیری دلبستگی نکات لازم رو رعایت کنند.

یک ارتباط سالم ، ارتباطی است که ضمن به دست آوردن خواسته های خودمان،  طرف مقابل نیز احساس رضایتمندی داشته باشه .

مواردی هستند که وقتی در برقراری ارتباط مورد توجه قرار بگیرند میتوانند در کیفیت آن ارتباط تاثیر گذار باشند.

شنیدن با گوش دادن فرق دارد ، در یک ارتباط سالم و موثر باید به صورت فعال به مخاطبمون گوش دهیم که هم نشانه اهمیت دادن و احترام گذاشتن به مخاطب است و هم با توجه به پیامهای غیرکلامی و کلامی او می توانیم احساسات وپیامش را بفهمیم و درک کنیم .

با پرسیدن سوالات بموقع و مناسب به مخاطب انعکاس می دهیم  که هم به حرف او  گوش می دهیم  و هم با این بازخورد هر دو طرف متوجه خواهیم شد که برداشت درستی از حرفها و پیامهای رد و بدل شده خواهیم داشت .

ما همیشه به والدین به خصوص آنهایی که کودکانی سهل انگار دارند توصیه میکنیم با سوالات مناسب و با مرور مکالمه هایشان  درک پیام رو توسط کودک بررسی کنند.

مهارت استفاده از ابزار انعکاس برای بالا رفتن میزان اطمینان از درک متقابل افراد از هم بسیار ضروری  است.

مهارت ارتباطی به ما کمک میکند که بموقع و در جای خودش بتوانیم عقاید و نظریات خود را به گونه ای بیان کنیم که در عین حال که استقلال فکری و عملی مان حفظ می شود به روابط بین فردی و اجتماعی مان آسیب وارد نگردد و در موارد لازم قادر به " نه گفتن " باشیم بدون اینکه نگران پیامد های آن  باشیم . مهارت نه گفتن به اندازه ای مهم و ضروری است  و باید درزمان مناسب استفاده شود که بعنوان یک کارگاه مهارتی جداگانه  برای کودکان درنظر گرفته و برگزار می شود.

تجربیات اجتماعی و انجام کارگروهی میتواند ما را در یادگیری چگونگی کارکردن در کنار دیگران یاری کند و قدرت همدلی و همفکری مارو افزایش دهد.

 

توصیه هایی هستند که با بکاگیری آنها  می توانیم  مهارتهای  ارتباطی خودرا تقویت کنیم

1- پذیرا بودن و یک برخورد گرم همیشه میتواند در شکل گیری  یک ارتباط ، نقش موثری داشته باشد ، ما در حوزه بازی درمانی برای اتاق بازی صندلی های کوچک و مناسب کودک در نظر میگیرم ، این امر این پیام رو برای کودک داردکه اینجا ما پذیرای او هستیم و از قبل برایش تدارک دیده ایم  که در برقراری ارتباط بسیار موثر خواهد بود.

2- توجه به شرایط، موقعیت و شخصیت افراد و برخورد متناسب بسیار حائز اهمیت است .. مثلاً ما توصیه میکنیم بخصوص به والدین در زمان برقراری ارتباط با کودکان حتما بنشینند و خود را در وضعیتی هم قد کودک قرار دهند و بعد شروع به صحبت کنند.

استفاده از جملات مثبت تحسین و تایید کننده می تواند در شکل گیری ارتباط نقش داشته باشد مانند: خوشحالم با شما هم صحبت شدم، خیلی خوب گفتید، آفرین من هم با نظر شما موافقم و ...

و همینطور برعکس جملات منفی با محتوای تحقیر و سرزنش و توهین به یک ارتباط صدمه جبران ناپذیری خواهد زد مانند: تو اصلاً نمی فهمی، هنوز بچه هستی و ...

همانطور که قبلا در موضوع همدلی هم مطرح شد قضاوت کردن نصیحت کردن و یا سرزنش کردن از مواردی هستند که از ادامه پیدا کردن و قویتر شدن یک رابطه جلوگیری میکنند و باید از گفتن جملاتی مثل :  اگر این کار را نمی کردی، این طور نمی شد، خب، تقصیر خودت بوده و ...  پرهیز کنیم .

می توانید بعنوان تمرین در این قسمت  به این سوال جواب دهید که یک ارتباط سالم باید دارای چه ویژگیهایی باشد؟

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی