آموزش و توسعه مهارتهای اجتماعی

برقراری ارتباط یک مهارت است - 09370150244

آموزش و توسعه مهارتهای اجتماعی

برقراری ارتباط یک مهارت است - 09370150244

اشتباهات رایج در فرآیند آشنایی برای ازدواج (3)

دوشنبه, ۱ شهریور ۱۴۰۰، ۰۴:۴۲ ب.ظ

 

اشتباه 3 از 10 : عجولانه و زود هنگام، سازش می کنیم.

یکی دیگر از اشتباهاتی که در زمان آشنایی مرتکب می شویم این است که ارزشها، رفتارها و عادتهای خود را به سرعت تغییر می دهیم، تا وانمود کنیم که با فرد مقابل توافق و هم اهنگی داریم . در ابتدای آشنایی با چشم پوشی و کوتاه آمدن از آنچه که برایمان اهمیت دارد، سعی می کنیم که رابطه را حفظ کنیم . وقتی متوجه می شویم که عقاید و باورها و علا یق ما به مذاق فرد مقابل خوش نمی آید، ممکن است که برای عقاید، باورها و علایق خود اهمیت کمتری ق ائل شویم ، تا وانمود کنیم که بسیار باهم تفاهم داریم . البته کاملاً آشکار است که این یک تفاهم قلابی و ساختگی است. سازشهای عجولانه معمولاً در موارد زیر خود را نشان می دهند.

الف:  چشم پوشی از باورها و ارزشهای خود

وقتی که می خواهیم با کسی ازدواج کنیم ، باورها، ن گرشها و عقاید خود را با او در میان می گذاریم و درباره ی باورها، نگرشها و عقاید او نیز اطلاعاتی بدست می آوریم . اما اگر برخی از ارزشها و نگرشهایمان از همخوانی کافی با ارزش ها و نگرش های طرف مقابل برخوردار نباشد ، ما تنها دو راه داریم. اول این که باورها و ارزش های خود را حفظ کنیم و دوم این که برای رسیدن به آن فرد از باورها و ارزشهای خود چشم پوشی کنیم. معمولاً افراد به یک یا چند طریق زیر از ارزشها و باورهای خود چشم پوشی می کنند.

به اجبار و قبل از آنکه درست باشد و آمادگی آن را داشته باشند تن به رابطه ی جنسی  می دهند.

از بیان عقید هی شخصی خود در مورد خطاها و اشتباهات فرد مقابل خودداری می کنند.

عقاید، باورها و نگرشهای خود را بروز نمی دهند یا آنها را تعدیل می کنند و یا حتی  آنها را انکار می کنند.

در فعالیتهایی شرکت می کنند که به طور معمول از انجام آنها اجتناب می کنند. (مشروب خوردن، مصرف مواد مخدر، تماشای فیلمهای مستهجن و…)

از اظهار نظر در مورد موضوعاتی که به طور جدی با نظریات فرد مقابل در تضاد است،  اجتناب می کنند.

ب : دست برداشتن از علایق و فعالی تهای خود سازشهای عجولانه گاهی در مورد علایق و فعالیتهای فرد رخ می دهد . این کار معمولاً به دو صورت انجام می گیرد.

علایق شخصی و کارهای خودمان را رها می کنیم، به خصوص اگر فکر کنیم که برای  فرد مقابل، علایق و کارهای ما اهمیتی ندارد یا این که با آینده ی مشترک ما تعارض دارد.

خود را غرق علایق و کارهای همسر آینده خود می کنیم در حالی که خودمان از آنها   لذتی نمی بریم.

ج : کناره گیری از خانواده و دوستان

سازش عجولانه و سازشکاری در مورد ارتباط با خانواده و دوستان نیز به دو صورت رخ می دهد.

اگر او با دوستان و خانواد هی ما راحت نباشد، وقت کمتری را با آنها سپری می کنیم.

برای خوش حال کردن او با کسانی وقت خود را سپری می کنیم که از بودن با آنها لذت  نمی بریم.

سازش، مدارا و مصالحه در زندگی مشترک از اهمیت زیادی برخوردار است ، اما وقتی این سازش زود هنگام و ناپخته باشد و از شرایط بالغانه به دور باشد ، تأثیر مخربی در ارتباط خواهد داشت . تمامی روابط سالم حاوی درجاتی از مدارا و سازش و مصالحه است، وقتی که متعهد به زندگی با فردی می شویم دیگر نمی توانیم همانند زمان مجردی زندگی کنیم. قبل از ازدواج از آنجا که هنوز به فردی تعهد نداده ایم می توانیم دقت بیشتری به خرج دهیم، چرا که لازم است قبل از هر چیز به خودمان متعهد باشیم تا به دیگری.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی